Dünya otomobil sektörü Alman Volkwagen’in emisyon skandalı ile çalkalanırken, ülkemiz otomobil sektöründe de yerli otomobil tartışmalarına sahne oluyor.
Gündem tam otomobil sektörü üzerinde yoğunlaşmışken bizde Türkiye’nin otomobil serüvenini yeniden hatırlayıp sizler ile paylaşmak istedik.
Devrim’in Seri Üretimi İçin Özel Sektörden Destek Gelmedi
1961 yılında dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in talimatı ile Eskişehir Devlet Demiryolları Fabrikası’nda Türk mühendisler tarafından Türkiye’de tasarlanıp, geliştirilen ilk otomobil üretilmiştir. Otomobile Cumhurbaşkanı Gürsel’in isteği üzerine Devrim adı verilmiştir. Dönemin Türkiye’sinde oldukça kısıtlı imkanlar ile 135 gün gibi çok kısa bir zamanda tamamen Türk yapımı bir otomobil geliştirilmiştir. 4 tane üretilen otomobiller için, 3 farklı tipe 10 adet motor üretilmiştir.
Türk halkından hak ettiği ilgiyi gören Devrim otomobilleri yatırım konusunda aynı ilgiyi görememiş ve seri üretime geçememiştir.
Zafer Baskılara Kurban Gitti
1960’da TOE Volvo ile ortak otomobil üretmek için görüşmeler yapılmış ancak sonuçlandırılamamıştır. Bunun üzerine 1968 yılında Triumph firmasının ortaklığı ile ‘Zafer’ marka yerli otomobil üretme çalışmalarına başlamıştır.
Sedan, Station Wagon ve Pick Up modelleri üretilmesi düşünülen otomobil için daha tanıtım aşamasında iken gelen iç ve dış baskılar nedeni ile üretiminden vazgeçilmiştir.
Önce sedan modelinin, daha sonra ise station wagon ve pick-up modelinin üretilmesi düşünülen aracın daha tanıtım aşamasında iken bazı çevrelerin baskısı nedeniyle üretiminden vazgeçilmiştir.
Bu otomobil daha sonra Haifa İsrail’de 1973 yılına kadar CKD koleksyon olarak üretildi aynı Tofaş’ın kuş serisinin Etyopya’da CKD olarak bir dönem üretildiği gibi.
Seri Üretime Geçen İlk Yerli “Anadol”
1966 yılına yılında Otosan, İngiliz Reliant firmasına prototipini hazırlattığı ve prensipte fiberglas gövdeli, iki kapılı, bütün mekanik parçaları Ford’dan alınan bir otomobil üretilmiştir. Anadol ismi bir yarışma sonucunda konmuştur.
Şimdi Sahne “Babayiğit”de…
Türkiye’nin yerli otomobili olacak elektrikli araçlar geçtiğimiz günlerde kamuoyuna tanıtıldı. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, 2019 sonunda araçların seri üretimine geçileceğini açıkladı. İlk yerli otomobilin fotoğraflarını Bakan Işık, gerçekleştirdiği test sürüşünün görüntüleri eşliğinde paylaştı.
Bakan Işık, yerli otomobil ile ilgili yaptığı açıklamalarda;”Prototiplerden biri hatchback modeli olacak. Sedandan ise benzinli, menzili uzatılmış elektrikli ve tamamen elektrikli olmak üzere 3 tip üzerinde çalıştık. Cip dediğimiz araç da şu anda üretiliyor. İnşallah 2016’da her türlü mevsim, iklim ve arazi şartında deneyeceğimiz 30-40 araç üretmeyi hedefliyoruz. İnşallah 2019 sonuna kadar da Türkiye’de bunun seri üretimini başlatmayı hedefliyoruz. Bir aksilik olmazsa, 2020’de satışa sunacağız.” ifadelerini kullandı.
Bakan yerli otomobilin teknik özellikleri hakkında ise; “15 Kwh’lik bir batarya düşünün, şehir içinde çok rahat 100 kilometrelik yola yeter. Aylık 50-60 liralık şarj maliyeti ve saatte ortalama 100 kilometre hızla bir ay şehir içinde rahatlıkla gezebiliyorsunuz. Şehir dışında ise menzili uzatılmış elektrikli araç daha makul çünkü jeneratörü olacak. Biz de bu model üzerinde yoğunlaştık. Yakıt tüketimi azalacak. Bu sayede petrol ithalatı düşecek, emisyon değeri azalacak.”
Bakan Fikri Işık, ilk yerli otomobilin prototip üretiminin kamuflajlı olarak sunulduğunu vurguladı. Işık, “New York taksi çalışmalarının bir benzerini İstanbul Taksi olarak düşünüyoruz. Burada da elektrikli ya da emisyon değeri düşük otomobillerin kullanılması gündemde” dedi.
Bir “Babayiğit” Çıkacak mı?
Prototip çalışmaları hızla devam ederken sürpriz bir açıklama geldi. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, yerli otomobilde motor üretimi için bakanlık ile görüştüklerini doğrulayarak, “Sayın Bakan bu motorun üretimini bizim yapabileceğimizi söyledi ve bu konuda çalışma istedi. Bizler de ekip kurduk” dedi.
Türk halkının yanı sıra başta İtalyan ve Alman olmak üzere tüm dünya otomobil üreticilerinin gözü yerli otomobile çevrildi.
Türkiye Yerli Otomobil Tarihi #eborsahaber
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder